ÅF-Ansökan | Återförsäljare | Nyhetsbrev
Logga in som återförsäljare
Användarnamn:
Lösenord:
Glömt lösenord?

MOTORDELAR - Vevstakar K1

 

Alla K1 Technologies vevstakar är gjorda i 4340, härdade för att öka styrkan och mag-particle testade. De kommer med ARP bultar och honade till exakta mått.

CC måttet är inom en tolerans på +/- 2.5 tusendelar och storändan är honad till +/- 0.25 tusendelar.
 

Effekt klassning av vevstakar.

 

Det är nästan omöjligt att sätta en effekt begränsning på en vevstake.

Effekten är en produkt av den gas som expanderar i förbränningsrummet och trycker ner på kolven som i sin tur trycker på vevstaken.

Det finns vissa situationer som kan leda till att en vevstake går sönder av för höga belastningar, men vevstakar går generellt inte sönder av för hög effekt. Om en vevstake skulle gå sönder av effekten så skulle den i de flesta fall böjas så mycket att de till slut når en gräns då deformeringen blir permanent framför att gå av.

Men om du ser en trasig vevstake som inte gått sönder på grund av trasiga lager, kolv, kolvbults eller cylinderväggar. Kolla noga på brottet och du  kommer faktiskt att se att vevstaken faktiskt har blivit sliten i tu.

Den här kraftiga slitkraften uppstår i TDC på avgastakten då kolven vill fortsätta uppåt i cylindrloppet och igenom topplocket och vevaxeln vill få den att vända neråt igen.

Ju tyngre kolv, längre slag och desto mer du varvar ökar på belastningen i vevstaken.

Om du kollar på ett effektdiagram så ser man att om man varvar längre än de varv max effekten är på så sjunker effekten. Men de flesta av oss har sett motorer som har fått vevstaks brott när dom övervarvats.

Så om det var effekten som tog sönder vevstaken så skulle de aldrig gå sönder av övervarv.

Motor Nord

Björneborgsgatan 49
851 21 Sundsvall

Kontakt

Telefon:060-15 74 00

E-post: info@motornord.se

Gilla oss på Facebook